Značka PRAGA žije! A představuje nové superauto na silnici. Na základech zkušeností se svými závodními speciáli postavila zbrusu novou „silniční verzi“ – ano tohle šíleně vypadající auto je legální na české i další silnice. Praga Bohema je také nefalšovaný supersport a dočkal se světové pozornosti. Auto ale bude vyráběno v ČR! Je kompletně z karbonu, přičemž celek váží těsně pod 1 tunu! Motor je hodně zajímavý, variant bylo několika, ale Praga se nakonec dokázala domluvit s Nissanem. A tak pod kapotou uprostřed tohoto lehkého speciálu není nic jiného, než nejnovější verze legendárního 3,8l 6válce z GTR! Zde ovšem naladěná na 700 koní s možností potenciálně dalšího ladění i výše díky britskému partnerovi, který motory připravuje. Je to poprvé, co Nissan svůj legendární motor oficiálně poskytl pod kapotu auta jiné značky! Auto má sekvenční převodovku včetně poloautomatického režimu. Kupodivu má i solidní úložný prostor (na poměry podobných strojů), i když v kabině je místa opravdu málo a jde opravdu o kokpit. Nejvyšší rychlost má být přes 300km/h, ale s ohledem na zjevnou aerodynamiku udělanou pro co největší přítlak, je jasné že hlavní síla a rychlost tohoto auta bude jinde než v jízdě rovně. Na okruhu se mu z běžných konkurenčních supersportů asi máloco vyrovná, protože i když 700 koní výkonu má dnes kde co, obvykle jde o auta s hmotností kolem 1,5 tuny. Tohle má necelou tunu a je také podstatně nižší. V plánu je postavit 89 kusů v několika dalších letech. Podobný plán ovšem měla Praga už před lety se silniční verzí svého původního závodního R1. Ale nakonec vznikl snad jen jeden exemplář, který byl bohužel zničen po havárii a nevím o tom, že by se postavili další, a to byla tehdy cena podstatně nižší. Pravda, tehdy byla i situace automobilky jiná. Dnes už je Praga uznávaným světovým výrobcem úspěšných závodních aut a nová Praga Bohema není poháněna tím „malým motůrkem od Renaultu“, ale uznávaným a velebeným základem z GTR, což by světovou pozornost mohlo zvednout. Osobně bych řekl, že jediným srovnatelným autem co do konceptu, je aktuální Ford GT, kdy podobnost konceptu obou aut je evidentní. Bohužel stejně jako on bude opravdu jen pro extrémně movité. Praga Bohema se má začít prodávat příští rok a cena je stanovena na závratných 32 milionů korun v základu. Ač mají určitě větší šanci než před lety, stejně jsem zvědav, zda zvládnou všeho 89 prodat. Bohužel při té ceně to zase skončí jen v garážích a na výstavkách zámožných sběratelů a investorů, kteří o to jako o auto na ježdění vlastně většinově nemají ani zájem. Škoda, plýtvání materiálem a časem pro tyhle zákazníky. Každopádně skutečné superauto z ČR a dost možná to nejrychlejší, co si na reálné silnice vůbec můžete na světě pořídit a nejvíce českým jménem, které se snad dalo vymyslet. Tleskám.
Mě vytáčí, že dle EU se po roce 2035 nebudou smět prodávat auta se spalovacím motorem, což ale není pravda. Tyto supersporty se budou moci vyrábět a prodávat dál. Proč? protože ti bohatí a hlavně mocní si vždy zajistí, že zákony co se dělají pro tu šedou masu co se přelévá z kýble do kýble, se na ně nevztahují. Oni budou moci kupovat auta se spalovacím motorem a s nimi také jezdit dál. Jeto ten systém kdy mezi rovnými je vždy vrstva rovnějších. Někdo by mohl říci, že si ho může koupit každý, což sice může. Ale to by hodilo vidle do toho EU nesmyslu a tak se jako spolehlivé síto které oddělí spodinu použijí peníze, to vždy fungovalo.
Tak ono tech boháčů, nebo tech potencionálních zákazníků těchto "spalovacích rarit" oproti běžným spotřebitelům aut moc není. Rozhodně se nedá mluvit o rovnějších mezi rovnými. EU bych do toho netahal. To že se blíží doba konce spalovacích motorů je normální evoluce ve vztahu ke klimatu. To těch pár supersportů nevytrhne. A jde o budoucí generace, které se na to budou dívat zase jinak než my, kteří jsme vyrůstali v době neomezené výroby a bezohlednosti k přírodě. 200 let výrobního znečišťování se musí dříve nebo později změnit, pokud lidstvo na zemí chce přežít ještě několik století/tisíciletí.
Sice slyším poprvé, že by byla nějaká výjimka, ale odpověď na svou otázku máš v příspěvku na který reaguješ.
Pokud mají výjimku tyhle super/hyper sportovní auta za desítky milionů, tak to je opravdu věc existující v tak malých počtech, že to ekologii nevytrhne...
Já rozhodně nesouhlasím se zákazem prodeje spalovacích aut. Byl bych spíše proto postupně více a více danit dle množství emisí a nechat trh ať najde nejlepší řešení. Ale reálně, jediný důvod proč mám ještě spalováky je cena, jinak už bych na elektriku klidně přešel.
A taky je tu ještě ten fakt, že málokdo si kupuje soukromě nové auto, většina spíš koupí ojetinu a ty budou použitelné ke koupi ještě tak 10 let po tom zákazu (pokud ho nezruší).