Říkáte si, že auto s výkonem přes 1000 koní dojezdem 2000km a spotřebou až 0,18 litrů na 100km je technologický zázrak, který je možný jen ve sci-fi? Čínská společnost Techrules přivezla na Ženevský autosalon dva prototypy supersportovních aut, které tohle umí. Základem pohonu je vysokootáčková turbína, kterou už se neúspěšně pokusila do auta použít řada jiných i těch největších automobilek světa. Naposledy Jaguar, ale jinak funkční koncept do finální výroby nikdy žádný dotažený nebyl. Důvodem jsou hlavně dva problémy, které turbínový pohon přináší. V první řadě vysoká hlučnost a pak jsou tu ty extrémně vysoké otáčky a tedy náchylnost mechanických částí turbíny na poškození otřesy dané tím, že auto pojede po silnici. Otřesy rozhodně nutné přesnosti hřídele s lopatkami v těch vysokých otáček nesvědčí a to tak, že případné následky jsou dosti katastrofální. Problém je i s průběhem výkonu a točivým momentem u turbíny. Čínská firma, která zaměstnává řadu zahraničních expertů, však tvrdí, že u svých vozů GT96 a AT96, které vystavila a které už dokonce opravdu jezdí a testují se, na to šla chytřeji. Malou turbínu, která v jednom případě spaluje tekutá paliva (AT96 s leteckou turbínou), v druhém plynová (GT96), používá totiž jen jako generátor, a díky 96 000 ot/minutu vyrábí velkou porci elektrické energie pro elektromotory, které slouží k vlastnímu pohonu auta. Výsledkem je 1044 koní, jen slabá 20kWh sada baterií (na 150km) a turbínový generátor se spotřebou, která celku zajistí dojezd až 2000km na kombinaci baterií a 80l nádrže. 0,18l spotřeba na 100km při vyplýtvání baterií stoupne na 4,8l, což je ovšem na auto s takovým možným výkonem a rychlostí omezenou na 350km/h, stále úžasná hodnota. Navíc se bavíme o tom, že ta 0,18l spotřeba bude reálná i na delší čas, při jízdě v povolených silničních limitech, protože turbína má výkon 30kWh, zatímco baterie jen 20kWh a turbína tak stačí bez potíží při běžné jízdě baterie dobíjet. Na okruhu a při rychlé jízdě se samozřejmě vyčerpají. Ale na rozdíl od čistě elektrického auta bude možné jednoduše nádrž naplnit (a to více druhy paliv) a nemusíte tedy čekat na dobití a nevyžaduje ani nic jiného speciálního. S náchylností turbíny při těch obrovských otáčkách se prý vypořádají zcela nová ložiska a nový typ uložení. Není žádný důvod se domnívat, že by tento koncept nebyl funkční, auta již jezdí, testují se v Británii a cílem je do několika let vyvinout malosériový sportovní vůz a poté dostat tento pohon i do běžnějších aut. Kapitál i pozornost má a podle pozorovatelů je to asi nejživotaschopnější koncept turbínou poháněného auta vůbec. A nevypadá tedy vůbec špatně: