Někteří nemají co dělat, a tak zkouší věci, které by většinu dnešních uživatelů ani nenapadli. Co tahle vyzkoušet hraní v rozlišení 15 360 x 8 640?! Budete se divit, ale jde to, funkčně a dokonce některé starší hry (jako Half Life 2), na tom běží naprosto bez potíží a hratelně! No posuďte sami:
jde jen o test 16K to ze tolik monitoru daji plochu jako krava je vec druha,jde oto ze kdyby byl treba monitor napr.50" tak test ukaze jestly by to ty GPUs+CPU zvladly,nicmene si myslim,ze vtomto pripade kde "hledas" kazdy % vykonu je nastavovani takoveho mnozstvi monitoru/ploch take zrout vykonu(mozna se pletu,ale ja si myslim ze na jedne plose 16K by byli FPS v tech hrach o neco malo lepsi)
16K je nesmysl:
1. buď sedím blízko jak Linus, takže nevidím ani celou plochu
2. ksyž si sednu dál, nepotřebuju tak jemný rastr, protože z dálky jej nerozeznám od nižšího rozlišení
Myslím že dřív nebo později narazíme na sweetspot, jako se tomu stalo u mobilů kde je ok 1920x1080, pro pár jedinců s perfekt zrakem 2560x1440. Nic víc není a nebude potřeba. S monitory už se k onomu sweetspotu přibližujeme též. Víc než 8K nebude potřeba. Až se to ustálí a bude dost výkonu i u mainstream GPU, trend se obrátí a patrně se už nepůjde po dalším výkonu, ale spíše po miniaturizaci, APU-izaci a podobně
Až na to, že tohle není o IT, ale o možnostech lidského oka, které do těch pár let kdy bude 8K běžné nestihne tak rychle evolvovat na 16K ani nic jiného. Takže vyrobit 32K jít klidně může, jen se to nebude používat, protože to nebude mít smysl. Poslední trend trend v displejích mobilů to jen potvrzuje, v podstatě se to ustálilo na 1920x1080 nebo 2560x1440, ani vlajkové lodě to už dál neženou. Zároveň koupíš i čínský lowend s full HD, tedy stejné rozlišení od lowendu až po hiend, protože prostě víc není potřeba. S monitory tam ještě nejsme, ale brzy budeme, mě osobně 110 ppi stačí, mnozí to považují za monitorový sweetspot.
Tohle není jako tvrzení "640K bude stačit všem", tohle je o oku, což je poměrně jasně daná fyzikálně-biologická záležitost a dokud si ty oči nebudeme měnit za nějaké lepší, tak víc nebudeme potřebovat
ale ano, je to uplne presne ako gatesovych 640kb alebo jobsovy vyrok ze nikto nepotrebuje stylus alebo velky telefon. Vsetko je to o vyuziti. Pozri sa na VR. Tam uz dnes nestaci ani len to "nezmyselne 4K". Hovori sa presne o rozliseni 8K a dokonca aj 16K.
ty si proste typycky vseved ktory sa pozera na vec len ocami sucastnosti. na predpovediach o IT sa popalilo uz mnoho velikanov z oblasti IT. ty proste nemozes vediet co bude o 10-20 rokov a hodnotit velkost rozlisenia na zaklade sucastnych trendov a monitorov. Ja ta chapem, ty hovoris o moznostiach ludskeho oka a ano, pri 5" uhlopriecke je zbytocne pchat 4K. ale ak ten mobil vyuzivas aj na VR tak to uz tak zbytocne nevyzera. Ano je zbytocne pchat 8K na 24" monitor. ale hovorime o monitoroch s pomerom 16:9. Moze sa stat ze standardom pre hracov bude monitor obklopeny okolo hlavy hraca s pomerom 128:9 kde aj tych 16K bude malo. Na prelome storoci sme vyuzivali tlacitkove mobily kde rozlisenie vacsie ako 320x240 bola utopia a pre mnohych ako ty "zbytocne", lebo si nevedeli predstavit nieco ine ako tlacitkove mobily, lebo si nevedeli predstavit nieco ine ako 4:3 monitory, lebo svoje super predpovede cerpali len na zaklade sucastnych trendov a technologii. Ak ta mozem poprosit. zapamataj si tento rozhovor a spomen si nan v rokoch 2027 az 37.
No tady spíš narazí na velký problém u filmů. U 1080p a 4K není problém ani s filmy točenými na klasický film. Mají totiž zrnitost odpovídající rozlišení kolem 16Mpix, takže se pro tato rozlišení daly filmy připravit a vypadaly dobře. Problém ale nastane u vyšších rozlišení 8K a dále, kde prostě starší filmy nebudou dostupné v dostatečné kvalitě a na těch 8K se z originálu dostanou jen přes upscaling. Ani teď netuším, v jakém rozlišení jedou aktuální digitální kamery, na které se točí současné filmy. Ale pochybuji, že to bude těch přibližně 133Mpix, které představuje 16K rozlišení.
Takže za prvé bude chybět obsah, protože té produkce natáčené v tak vysokém rozlišení nebude mnoho. Za druhé další problém bude, kam ten obsah uložit. 4K znamená něco přes 8Mpix a i s novým kodekem ten obsah zabere poměrně dost místa. A teď si představte, že těch dat by v 16K bylo 16x tolik při stejném kodeku, to je prakticky na 2TB disk na jeden průměrný film . A samozřejmě třetím problémem bude HW náročnost, protože takové rozlišení bude mít buď obrovský datový tok, který budou mít problém utáhnout i SSD, na čtení z optického disku lze rovnou zapomenout, a nebo ten datový tok bude díky pokročilejším kodekům nižší, ale zase to bude náročné na dekókodování. Plus samozřejmě bude nutné ta data ještě přes něco protlačit na obrazový výstup, což znamená hodně dalších generací displey portu nebo HDMI
A samozřejmě problém budou mít i hráči. Současné 14nm GPU mají pořád problém rozjet běžně 4K. Už 8K bude v tomto směru na dlouhou dobu problém, protože je to 4x tolik pixelů oproti 4K. Takže zatím je 16K hudba hodně daleké budoucnosti.
- 70 mm IMAX pozitiv (negativ je 65 nn) má rozlišení 12-16K
- 35 mm klasický formát odpovídá rozlišení 6-8K.
- 120 minutový 16K film by odpovídal 20 TB raw dat filmu
- to je při použití H.265/HEVC kodeku zhruba 250 GB na jeden snímek
- a to je bitrate cca 2 GB/s za sekundu
Dodatek:
Osobně doufám, že dříve než 16k rozlišení se uchytí 60fps, protože to bude větší posun v kvalitě obrazu (akční filmy a pak také průlety krajinou na 24fps už teď dost trpí).
16K není v žadném případě nesmysl. Neplatí to ani o 32K, 62K apod. Vše záleži na využití.
U smartwatch mi 32K nepřinese žadnou přidanou hodnotu, jen zvýšší energetickou nárošnost. U podobné velikosti zobrazovadla je sweetspotu dejme tomu dosaženo. U mobilnich telofnů mi nepřijde současné 2K jako dokonalé- jen v soušasnoti dostačující. Kolik je schopno zdravé lidské oko vnímat v přepoštu na rozlišení? kdysi jsem četl studii, ve které byla uvedena hodnota 10K, při soustředěníse "zaostření" je to ještě o něco víc(Netuším, jak je to s aktualností těchto hodnot).
Pak je tu pozorovací vzdálenost x velikost plochy. Jistě, při sledování filmu z druhého konce pokoje je 4K na 65" dostačující. Při hraní strategie nebo něnakého RPG z jestříbiho pohledu, musite šoupat s židlí o mnohem blíž k obrazovce, aby byla situace přehledná. Nemluvě o miniaturních tabulkach s textem, kterých takové typy her obsahují nespočet. Najednou se i touhá po 32K zobrazovadle stává opodstatněnou. Co kinoplátna? lidi v nejnížší, plátnu nejbližší řadě by mohli ocenit i trojmístné rozlišení v "K".
A tahle honba za vměstnáni co největšího počtu buněk na co nejmenší plochu může mít v budoucnu plno jiných využití, než jako displaye. Například fotovoltanika.
No to omezení pro využití takového rozlišení bude zatím poměrně velké. Na filmy a hraní to ještě dlouho nebude. Tam se zatím současné technologie stále perou i se 4K pro běžné domácí užití.
To je pravda, obsah není. Taky nepředvídám takto vysoká rozlišení aplikovaná v dohledné době, jen že si najdou svá opodstatnění.
Taky si nemyslim, že se jakkoliv ustálí s maximem rozlišení touha po vyšším výkonnu. Prostě se jen vypočty zaměří na jiné úlohy, než na vektorování. Napřiklad jen takove dokonalé nasimulovaní jednoho stonku obiloviny v zaklínači, aby se přibližil tomu v realitě nebo matrixu, se všemi chemickymi pochody, mechanickými a fyzikalními vlastnotmi v realném čase, na to by nestačily ani nejvykonnější počitače světa. A co teprve dokonala simulace počasí, aby mraky nebyly jen nějakou sekvenci časem se opakujícich oblásků.. aby každy AI protivnik v BF měl vypočtenou svou vlastní mysl s rozhodováním, nasimulovanými neurony.. vším. Nemyslím si, že se po dosažení max rozlišení na tohle všechno zapomene a najednou započte honba čistě jen na miniaturilizaci. Co se příliš zmenší, přijde o výkon. Probihá to i dnes u PC vs Smartphone. Za benefit velikosti přijdeš o něco jiného. Až s delším časovým úsekem se může miniaturilizovat bez ztraty výkonnu skrze nahrazení technologii nebo jejich evolucí od základu. Ani až nám budou v casech tikat kvantové čipy, ani když nam v procesorech budou namísto elektronu "lítat" fotony, stejně nebudeme mít dost výkonu, aby jsme o něj mohly neefektivně přicházet.
další level by mohl být upevnit monitory do půlkruhu kolem sebe - takové v "podstatě 3D"
Jen by se mohly konečně prodávat monitory "bez rámečků" celkově. Tedy hlavně bez toho spodního s obvyklým menu.
Ono kdysi jsem viděl ukázku videa natočeného upraveným rybím okem a promítaného do "půlkruhu" Byla to pecka.
Konečně to vypadalo "přirozeně" - že jste uprostřed dění.
Pracuje se na propojení na zakladě čtení impulzu, elektromagnetickeho pole mozku.
Napojení přimo na nervovou soustavu / na míchu, to je něco tak neskutečně složitého, že by člověk dost možna nezvladl ani vyrobení takového kabelu o milionech svazcich a kompatibilitou syntetiky na organiku, natož provest a zcela pochopit zákrok jako takový. Tohle pravdepodobně už převyšuje lidské možnosti a bude to za nás muset vyřešit uměla inteligence, kterou jen nakrmíme údaji, jakých jsme do toho bodu dosáhly, aby to vyřešila a navrhla postupy za nás. Pravděpodobně i následné provedení nebude obstarána námi, viz. operace v Utahu nebo Švýcarsku.. tuším implantace ušního naslouchatka, kdy robot odoperuje za 2 minuty to, co lidský chirug za dvě hodiny a dokonce s vyšší přesnosti. To je ale od poctaty věci samo sebou, robot s vyjímkou bugu nechybuje.
Hlavní problém napojení nervů na elektroniku je v tom, že nervová síť se vyvíjí; není žádný "blueprint" mozku člověka. Výhodou naopak je, že se lze napojit v podstatě jakkoliv a nervová síť člověka se přizpůsobí. Ovšem trvá to nějaký čas a čím složitější implantát tím déle to trvá.
Něco jiného by bylo, kdyby implantát dostal člověk při narození nebo dříve, ale pak je problém zajistit jeho růst společně s tělem.
Mně se líbil prototyp monitoru, kde každý pixel má něco jako soustavu čoček, takže získá i vlastní hloubku. Takový opravdový 3D monitor, ale rozlišení bylo mizivé a zrovna podobná technologie by potřebovala hodně jemné rozlišení a i tak nevím, jak to bude s pozorovacími úhly. Nicméně za 10/20 let to může hezky překlenout dobu, než bude obraz promítán přímo na sítnici (a pak přímo do mozku).
Takto velká plocha se dá využít snad jen v reklamě a tam, tak vysoká rozlišení nepotřebují. Pokud se ujme VR, tak se spíše výrobci zaměří na velké rozlišení ve velmi malé úhlopříčce.
PS: Moc videí jsem s tímto chlápkem neviděl, ale v poslední době mi přijde, jako by byl na práškách. To jak uváděl RX Vegu a v tomto videu mi tak přijde.
No je to američan, oni jsou všichni takové afektované malé děti. Linus ale není idiot, nejdříve ve mě vyvolával podobné reakce, pak jsem viděl ale jiná jeho videa kde je v pohodě. Podle mě je to součástí image, v americe musíš býýt cool a crazy aby si zaujal, tak se tak chová. Jinak se celkem vypracoval, má X zaměstnanců, svoje kanceláře s nejrůznějším HW, určitě má organizační schopnosti, udělal si za poslední 2 roky jméno, takže mu teď partneři pošlou na otestování cokoliv a AMD mu dalo možnost vidět věci s předstihem, má už např. sestavu od Dellu s threadripperem džív než ostatní atd. Jinak je celkem objektivní, nepreferuje nějak značky atd. Když člověk pomine ten afektovaný projev, tak patří k tomu lepšímu
Jinak starší hry ve vysokém rozlišení a s vysokou obnovovací frekvencí jsou super. Blízké textury jsou sice rozmazané, ale vzdálenější objekty jsou krásně detailní. A když je všeechno plynulé, tak to působí super. Bohužel ne u všech starších her lze rozlišení snadno dostat na 4K (a výš), ale u některých to jde snadno, doufám, že se brzy objeví 4K 240Hz monitory s G-sync/Freesync.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!