Že herní Red Engine, na kterém běhá Witcher 3 a Cybepunk 2077 je velmi problematický, ví asi každý. Ostatně přiznali to i jeho tvůrci a CD Projekt už oznámil, že jej dále používat nebude. U dalších svých her, včetně oznámeného Witcher 4, přechází kompletně na spolupráci s EPIC a jejich Unreal Engine 5+. Takže asi také nepřekvapí, že dlouho očekávaný NEXT GEN Update pro Witcher 3 má po svém vydání velké technické problémy. Nicméně jde o značný vizuální i obsahový upgrade už 8 let staré hry (minimálně 10+ staré technologicky), kdy CD Projekt zapojil do práce také modery a implementoval do hry spousta původně nezávislých funkčních i vizuálních vylepšení. Do hry také přibyl Ray Tracing pro nasvícení a odrazy vodní plochy, který vypadá slušně, ale bohužel výkon je tristní. Nefunguje ani trochu dobře. Mnozí hlásí problémy takového rázu, že hra s tím updatem vůbec nejde spustit. Bohužel tyto problémy musím potvrdit. Na jedné naší Intel testovací sestavě, to prostě za živýho boha nešlo s RX 7900 XT ani RTX 4090 spustit. Ovšem s oběma kartami to šlo bez problémů spustit na jiné naší sestavě. Naopak u mé vlastní sestavě s RYZEN 9 7950X jsem hru nemohl spustit s RTX 4080, ale s 4090, RX 7900 XTX běhá normálně. Divný. Pokud jde o výkon … tak víte, že v téhle hře hodně záleží, v jaké lokaci se nacházíte. Některé mají klidně poloviční FPS než jiné. Bohužel musím říci, že na mé sestavě to plynule na plné detaily (Ultra+ s RT) ve 4K neběhalo ani s 60 tisícovou RTX 4090. Což považuji za naprostý výsměch :). Jen se zapnutím DLSS na úroveň balanced, což znamená ve výrazně nižším rozlišení, než je nativní 4K, to bylo schopné běhat alespoň na 50-60FPS s občasnými záškuby a propady během soubojů níže. Takže žádná radost. A vizuálně jsem si to moc neužil, DLSS je v nižší kvalitě na 4K je pro mě rušivé a hra má navíc potíže obecně s doskakováním některých textur a objektů v tomto nastavení, protože jednou z novinek Updatu je podstatně větší dohled a detaily, takže to občasné doskakování je o to více znát. Vzhledem k dosavadní mizerné výkonové implementaci Ray Tracingu do her CD Projektu s Red Engine obecně, tahle realita moc nepřekvapí. A nepřekvapí ani, že na Radeon RX 7900 XTX to s Ultra+ s RT nastavením ve 4K, také není plynule hratelná. I po zapnutí FSR 2 to běhá kolem 45 - 50FPS se záškuby v náročnějších scénách, což prostě na plynulé hraní mě nestačí. Celkově to vypadá, že obecně DirectX12 (na kterém to musí jet, pokud chcete mít zapnuté RT) funguje výkonově hůře než DirectX 11, což je nativní API na které byl herní engine původně postaven. Samozřejmě pokud vypnete Ray tracing, najednou máte i více než 2x vyšší FPS a mnohem lepší plynulost hry obecně. Na RTX 4090 i RTX 7900 XTX a hra běhá přes 100FPS v nastavení Ultra+ 4K vše max bez RT. Žádný problém. Rasterizace je stále king a pokud někdo chtěl dokázat, že Ray tracing je sice hezká známá technologie a věc, ale v současné době ve hrách prostě jen hloupý marketing a gimmick, je tohle další krásný důkazní materiál. Naštěstí i bez RT ta hra vypadá opravdu o dost lépe, než vypadala. Ten UPDATE přináší i řadu zajímavých funkčních a obsahových vylepšení. Ta hra je prostě naprostá pecka. Tím spíše, že pro její stávající majitele je UPDATE naprosto zadarmo (!!!). A jinak na GOG můžete mít kompletní edici se vším za pouhých 10 Eur, což se určitě více než vyplatí za objektivně asi nejlepší příběhové RPG historie. Nový NEXT GEN Update pro Witcher 3 je prostě skvělá příležitost si ji opět zahrát a zjistit, že i po 8 letech je lepší, než téměř všechno, co od té doby na poli počítačových her vyšlo. A nyní i skoro jako nová hra vypadá. Takže snad nějaký rychlý update opraví ty nejhorší bugy, ale na rovinu říkám, ten Ray Tracing si už strčte někam, zavřete ho do skříně a vytáhněte ho za 4 další grafické generace až bude na trhu RTX 8090 a RX 11090 XTX, pak bude mít smysl RT do her cpát.
Hodně špatně optimalizované, při zapnuti rtx i na balanced má hra záškuby jak prase,mám 4080 a během pár potyček jsem vypínal rtx protože dám přednost plynulosti před pár odlesky, ani frame generation nepomáhá doufám že to jěště vyladí ,kdo chce více fps rád hraje 120+ tak ve 4k bez rtx s DLSS na kvalitě to fičí opravdu parádně a nevím jestli udělali schválně ale nemužu si pomoct ta hra vypadá s DLSS lépe než v nativu a nevím čím to je.Ten obraz v nativu mi přijde takový zvláštní, i ten gerald v inventáři nevím jak bych to vysvětlil přesně, takový neostrý nevím neb spíš moc přeostřený nevím , nikde jinde sem se stím nesetkal
Hraju to na notebooku v 4K s DLLS Performance a i ten vypadá na Ultra RT nádherně a detailně.
Krom toho kostičkovaného inventáře šatů a občas mu blbne i barva vlasů.
Hra, s RT žere hrozně moc grafické paměti(kolem 12GB ze 16GB). Na 8GB VRAM grafikách tohle už musí lagovat.
Optimalizace fakt žádná sláva..
Pro mě je to bez záškubů nehratelný.. využití GPU mi neustále skáče z 96% na 30% až na 0% !
Je úplně jedno jaký dám detaily a jestli dám DX 11 režim..
Prostě hra nejede konzistentně plynule a na steamu mají lidi podobnej problém..
Všiml sem si , že se to týká určitých sestav, pač na jiných se stejným GPU jako mám já mají jeho využití konstantně 99%..
Co se RT týče, tak je tam rozdíl hlavně na globální iluminaci a odrazy vypadaj o dost líp jako bez něj , ale za cenu extrémních nároků
Bohužel tento update, byť zdarma, se nepovedl. Kolik hráčů, co se těšilo si toto zahrát, má RTX 4080/4090, aby si hru vychutnalo plynule s RT on?
Já jedu na R5 5600X, 16GB DDR4 3200MHz a RX 6700XT a za boha nemůžu najít vhodné nastavení, aby to nějak slušně jelo a obraz nebyl blemclý shit plný záškubů a low FPS. S RT je to nehratelné. Jedině bez. Pak je to hratelné v pohodě na ultra preset se vším on / a na max. Jen motion blur vypínám. To nesnáším. Byť občasné záškuby tam jsou. Snížení FPS oproti předchozí neupdatované verzi, neřeším. Nastavení a porovnání s předchozí verzí se na YT věnuje lidí dost.
Vyzkoušeno a je to tak. Bylo to lepší. Ale stejně obraz nic moc (když pominu žalostné fps). Prostě RT ne. Pak všechno ohulím na ultra a když mám povolenou super resolution fíčurku, tak na fullHD monitoru zapnu i 4K a jede to plynule a bez problémů. FPS mám locknuté na 75 (mám takový IPS panel). RT je sice pěkné, ale nepoužitelné.
Ono roubovat na tak starý engine moderní náročné prvky nemůže dopadnout nějak slavně. Tím, že je ale tato grafická část oblíbeného dílu momentálně výkonostně nedořešena, tím víc bude motivace hru si zahrát v budoucnu se silnějším HW.
Je to sázka na budoucí znovuhratelnost a pak si říct - konečně to jede jak má!
Dneska jsem to testoval na RTX 4080 a Ryzen 5900X 64GB RAM a zatím to jede párádně i s Ray-tracingem. DLSS Quality a vypadá suprově (narozdíl od FSR, které se tady opravdu nepovedlo).
Frame generation mi prijde, že funguje super.
Ano, to jsou moje zkušenosti. Píšu, že "mně to zatím jede parádně". Já nevím, jak to komu funguje a nefunguje, nebo ty ano?
Nebo ty máš Honzo patent na názory a zkušenosti? Když to otestuješ ty, tak je to prostě tak, ale když někdo ostatní tak je to buď lež, nebo to tady ironicky zesměšňuješ.
Myslím si, že to dost vypovídá o charakteru a vyzrálosti člověka.
tak já a všichni ostatní říkáme, že to dobře určitě nefunguje, ty jediný říkáš opak ...
Já mám několik různých sestav, všechny aktuální i neaktuální karty a zkoušel jsem to s mnoha, takže ano v tomto případě mám "patent" na posouzení, jak dobře to jede a nejede ..
dobře, tobě to jede, já ti to neberu, ale nevěřím tomu že to dobře jede, protože jsem to viděl jak to jede a neříkám jen já, že to rozhodně dobře nejede a dobře nefunguje .... to je všechno ....
A starej se o svůj charakter a vyzrálost, speciálně když tohle tady vytahuješ a jasně ukazuješ kdo tu má s nevyzrálostí problém ...
"dobře, tobě to jede, já ti to neberu, ale nevěřím tomu že to dobře jede, protože jsem to viděl jak to jede a neříkám jen já, že to rozhodně dobře nejede a dobře nefunguje .... to je všechno"
S RTX3050 a R9 3900X mi původní hra jela moc pěkně na vsync 60FPS (nemám herní monitor a stuttering mě sere). Po stažení toho 50GB updatu jsem měl měl moc velkou chuť tu hru smazat, ale nakonec sem se překonal protože ještě dohrávám vedlejší úkoly a zakázky. Takže znovu hledat nastavení, protože instalace celé původní nastavení posrala. A ještě sem musel detaily víc osekat, než u původní verze aby to na té 3050 jelo tak nějak jako předtím. Takže graficky pro mě žádný přínos, spíš k horšímu. Předtím sem měl postavu Geralta uprostřed obrazovky, teď je zase nalevo...jako děs. Ale zase to bylo zadarmo, no neberte to.
Jsem to nakopnul a fullHD, 60fps zámek, vše na max., bez Hairworks a RT (to stejně nemůžu), s FXAA a v pohodě to jede.
Zatím jsem tedy vyzkoušel jen začátek hry. Ve vesnici snímky trošku spadly (asi než se vše načetlo) a pak zase 60.
S instalací trošku problém. Nejdříve se hra nespustila páč byly chyby se soubory. Ale to bylo tím, že jsem měl mody a smazal jsem je jen z Vortexu. Chtělo to ještě ručně promazat ve složce hry.
Pak se hra spustila, ale nešel zvuk dialogů a hudba.
Tak ruční očista složky hry, kdy jsem vyházel všechny staré soubory před updatem a pak udělal verify/repair. Lepší stáhnout 3-4GB než komplet přes 50GB (čistou instalaci).
A už vše jede :-)
na statických obrázcích? každopádně dobře, ale ještě tam přihoď pro srovnání kvalitu DLSS vs FSR na GTX 1080 Ti a RX 5700 XT ... ouh, já zapomněl, jedno je PR marketingová technologie a existuje jen kvůli tomu a ty to podporuješ ;)
Na 4090 se to dá s RT docela hrát, pokud člověk pojede v nižším rozlišení jako 4K , tak beztak v pohodě, ale nemá smysl to do her cpát, pač AMD karty na tom vyhoří jako papír Odkaz
tak nějak pochybuji, že ten kdo má 60tis na 4090 tak nemá ještě 4K 120/144Hz takže pouštět to s nižším rozlišením nebo DLSS co dělá nižší rozlišení asi nebude ...
a co třeba rozlišení 3440x1440 ? ultrawide monitory mají rozlišení nižší , já ho používám a v každé hře je to dalších 20fps k dobru a rozdíl mezi reálným 4k s 32'' monitorem nepoznám, naopak to periferní vidění je na hry lepší a ještě mám víc fps
Ja sem přešel z 32'' 4k na 34'' a rozdíl opravdu nevidim, jo vidim mám o dost víc fps
Proto i ty upscalingy vtom 4k nejsou tolik znát, pač těch pixelů je itak tolik , že to lidský oko nepozná
Já jsem spokojen. Na mém Ryzenu 1600AF v kombinaci s RX6600 to ve FullHD jede více než dobře na Ultra (bez RT). Musel jsem akorát vypnout všechny blur/rozmazání efekty, s těmi mi přišel obraz "v dálce" trhaný (bez propadu FPS, popředí scény bylo taky OK). Nakonec mám zapnutý Chill (48-75) a v kombinaci s FreeSync je to super.
W3 už jsem kdysi dohrál, mezitím jsem projel spoustu "příběhových RPG", a tak mě zase praštilo do očí, jak je W3 úplně jiná liga. V tomhle budu jenom opakovat to, co už tady DD několikrát psal - W3DH je nejlepší příběhové RPG všech dob.
Nechápu tu zdejší posedlost 4K ultra detaily, když mám pak problém z toho dostat ubohých 60fps. Mnohem radši si zahraju na střední detaily ve QHD, hlavně když framerate udržím alespoň na 140+ (ideálně 230+).
- DLSS urovne skoro nic neridava na vykone, rozdiel medzi kvalitou a performance je radovo par FPS...Je skoro jedno co nastavite a ako. Rozdiely su zanedbatelne
- prepady FPS su dramaticke - po vytunovani nastavenia aby sa to ako tak dalo hrat, sa po chvili hrania FPS prepadnu o polovicu. Napr z povodnych 50FPS to padne na 20. Ta ista lokacia, nic sa nezmenilo, len zrazu to zacne sekat ako dive.
- trhanie (stutering), nekonzistentne frametimes, vysoka zataz CPU
- crashe aplikacie
- dramaticky nizsi vykon DX12(bez raytracingu) oproti DX11
Toto nema nic s nedostatocnym vykonom kartiet pre raytracing.
PC port nezvladli, resp. odflakli zvlastnou konverziou DX11 do DX12 bez poriadnej optimalizacie. Skoda.
na to trhani si zapni reflex..na 6700xt tez pomaha dost antilag asi i v kombinaci s freesyncem, bez toho to neslo hrat, a bez RT v pohode 80-100fps ve 2k. nevim jak dlss ale fsr vykon zvedne, ale vypada priserne na vsechny nastaveni.
po hotfixe je to omnoho lepsie, na 3070 na 1440p mam okolo 45-50fps pri max detailoch vratane RT co je uz celkom hratelne. Pri troche tuningu to nieje problem vyladit na 60 fps s RT.
No posuzuju a dokonce vidím rozdíl, jenom nejsem schopný říct, která verze z těch dvou jako má být lepší a stojí za ten brutální propad fps Tedy bych řekl, že to za zapnutí nestojí, jako zatím vždy.
No a tedka po updatu jedu se 4080 a 5800x ve 4K rtx ultra , frame generation vše na ultra. A dlss quality a mám kolem 80fps vsude a nepadá mi to níž což se predtim dělo .takže za mne tedka už je to pro mě oka ale bez rtx mám kolem 120 +-takže mě to rtx nestojí za ten úbytek výkonu