Strana 2 z 2
- Crysis 2 je jako testovací benchmark zavádějící?
Bohužel, díky této (ne)optimalizaci, ať už je chyba v tom, že Crytek neoptimalizoval využití Tessellace jen na viditelné objekty a objekty, které to skutečně potřebují, nebo záměrnému zvýhodnění NVIDIA grafik, je Crysis2 do testů grafik nenasaditelný.
(zbytečná "neviditelná" tessellační síť vody zaměstnávající GPU)
Díky tak masivnímu zvýhodnění i v této hře jinak ne tolik potřebného geometrického výkonu, kdy po zapnutí tessellace, která není ani vidět, spadne výkon u HD 6000 grafik o 31-38%, ale u GF jen o 17-21%, to následně výrazně zkreslí výsledky v případné celé recenze, když na konci zprůměrujete třeba 10 her, kde podobné „optimalizace plýtvání výkonu“ nejsou, a kde je tak situace mezi grafikami obou výrobců jinak hodně vyrovnaná. Je to stejné, jako když jeden má celé kuře, druhý nemá nic, ale v průměru máte oba půlku. Dávejte si tedy velký pozor na recenze, kde se tento test v DX11 verzi s Tessellací vyskytuje, protože závěrečná průměrovaná výkonová srovnání jsou vlastně zavádějící a chybná. Je to stejný případ, jako sporné nasazování hry HAWX2 do recenzí, ke kterému se nakonec odhodlalo jen pár webů, protože tam to zkreslování bylo ještě okatější a zkreslovalo věci velmi podobným způsobem.
Určitě je škoda, že Crysis 2 je podobným způsobem postižena, protože jako benchmark bychom ji velmi rádi používali. Ale v tomto stavu těžko můžeme. Dopady zvýhodnění NVIDIA grafik (ať už jsou záměrné, či nikoliv jen leností vývojářů), lze u AMD grafik do značné míry minimalizovat. Stačí v ovladačích AMD Catalyst nastavit v příslušné záložce úroveň Tessellace faktoru na 16-32. Na kvalitě obrazu hry a modelů to vůbec okem nepoznáte, ale výkon Radeon grafik půjde nahoru. Jenže je otázka, jak moc přesné testování výkonu grafik, za dvojitě zkreslených podmínek, to pak bude. Každopádně je to jistá možnost, jak Crysis 2 do recenzí grafik používat. Nad tím se zamýšlí kromě Techreport serveru i další.
(Tessellace není sice u všeho, často je rozhodně pěkná a přínosem k realismu tvarů, ale proč je tam ta všudypřítomná neviditelná deka zvyšující zátěž pro GPU?)
Optimalizace AMD/NVIDIA grafik pro určitou hru, na které se tyto firmy jako vývojáři či jinak jako partneři podílely, je samozřejmě celkem běžnou věcí, ale všechno má své meze. Tolerovanou rutinou je fakt, že má jedna vyladěny při vydání hry ovladače lépe, než ta druhá, které ke hře nemalě takový přístup. Naštěstí takto okatých a skutečně hodně přehnaných zvýhodňujících „optimalizací“, ktré s vyladěním ovladačů nemají nic společného, je celkem málo, a tak nám zbývá celá řada her, které místo takových můžeme do testů nasazovat. To nic nemění na tom, že u Crysis2 nás tyto výše zjištěné skutečnosti dost mrzí. Vzhledem ke stylu, jakým byl DX11 patch připravován a vydáván pochybuji, že bude situace napravena patchem patche a tessellace by se tak používala jen tam, kde by skutečně byla zapotřebí a viditelná na scéně. Hra by poněkud ztratila na HW náročnosti a síly mezi AMD a NV grafikami by se vyrovnaly, jak tomu je ve všech ostatních moderních DX10-11 hrách … pevně doufám, že se situace dočká ze strany Cryteku nápravy, pokud je to celé jen nedopatření, které ovšem ve výsledku neumožňuje nasazovat Crysis 2 do objektivních testů a recenzí.
Tessellované objekty jsou často rozhodně perfektně provedené a nejrealističtěji vyvedené, co jsme kdy ve hrách vůbec viděli. Ale jsou tak zbytečně udělány i ty, které to zrovna nevyžadují nebo vůbec nejsou vidět, takže hra je ve výsledku náročnější, než jak ve skutečnosti tento rozsah tessellace náročný je a mohli by si ji jinak užít i majitelé slabších grafik. Teď nemůžou. Přínos tessellace je jinak nezpochybnitelný.
- Dobrá zpráva na závěr z jiného soudku:
Crytek vydala volně šiřitelný SDK balík jeho CryEngine3 herního enginu, který byl použit u Crysis2! K dispozici je tedy tento balík nástrojů, který je stažitelný zde (659MB) a pokud pracujete na nekomerční hře, máte možnost svou hru v tomto enginu vytvořit! Můžete si tedy udělat vlastní Crysis! Pokud byste rádi vytvořili hru, kterou chcete prodávat, budete si muset zaplatit za licenci. Crytek každopádně tímto SDK vstupuje do přímé konkurenční pozice vůči Unreal Enginu od Epicu, který podobným způsobem už nějakou dobu k dispozici je.
Originální článek na techreport (en): Crysis 2 tessellation: too much of a good thing?
PS: případné dotazy směřujte na Techreport, DDworld není autorem obrázků ani výše uvedených zjištění. Pouze čerpáme s článku a tápeme jako ostatní, zda je to schválně, či nikoliv, a zda je v této situaci objektivní nasazovat Crysis2 do recenzí a testů grafik ...
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|