Aktuálně se na trh chystá už TEGRA3. Jak si zatím vede SoC platforma společnosti NVIDIA?
Jak už víte, NVIDIA musela změnit své zaměření. Trh s čipovými sadami, které dříve NVIDIA přinášeli velké příjmy, z kterých financovala vývoj velkých GPU, musela opustit kvůli konkurenčním platformám AMD a Intel, na kterých není pro NVIDIA místo. Tím přišla i o trh s integrovanými grafickými kartami, který je však na grafickém trhu, kde NVIDIA ale nadále se svými samostatnými akcelerátory působí, stěžejní. Dnes jej však obsahují AMD a Intel se svými integrovanými grafikami ve svých procesorech, čemuž NVIDIA logicky nemůže konkurovat, protože nemá do čeho GPU integrovat. Zbývá jí tedy jen trh se samostatnými grafickými kartami. Na něm se však orientuje více na HPC segment, než na herní, protože ten poněkud oslabuje, zejména proto, že právě integrované grafické karty v procesorech jsou stále schopnější a stačí potřebám stále většího okruhu PC uživatelů.
NVIDIA tak po neúspěšných jednáních o spojení s firmou AMD a utvoření společné platformy, se musela poohlédnout mimo PC trh, protože samozřejmě dobře věděla, že současná situace uzavřených PC platforem AMD a Intel, nastane. Tím něčím se stala platforma TEGRA, což je SoC platforma založená na architektuře ARM. A jak si zatím vede?
Rozjezd nebyl vůbec hladký. Několik let jsme poslouchali jen řadu slibů, na kterých se bez valného úspěchu vezla TEGRA1 a také velkou část svého života i TEGRA2. Ta však zhruba před rokem se konečně objevila ve větším množství Tabletových zařízení a posléze i v telefonech. Nyní už telefon na platformě TEGRA2 není zase taková vzácnost. Přesto si NVIDIA představovala věci trochu jinak. Šéf společnosti prozradil, že doposud stála TEGRA na vývoji nějaké 2 miliardy dolarů. Když se ale podíváme do hospodářských výsledků společnosti, uvidíme, že TEGRA platforma vydělává až dnes několik málo desítek milionů dolarů za kvartál, přičemž ještě pár kvartálů zpět to byly jen jednotky milionů. Jinými slovy zatím TEGRA rozhodně nevydělává a to na ní NVIDIA spoléhá. Ostatně už v letech 2012 - 2013 měla TEGRA společnost NVIDIA živit a přinášet příjmy ve výši více než 50% příjmů celé společnosti. Vzhledem k dosavadnímu vývoji se to ale asi nedá moc předpokládat.
NVIDIA tradičně přecenila vlastní možnosti a zájem o tuto platformu a výrazně podcenila konkurenci. TEGRA totiž není jediná vícejádrová a výkonná SoC ARM platforma na trhu. Zcela srovnatelná, dokonce i v mnoha ohledech výkonnější je platforma od QualComm. A je tu celá řada dalších firem s vlastními SOC, jmenovat můžeme Samsung, Texas Instruments, Marvell a samozřejmě Apple. Jinými slovy, obrovská konkurence, která zabírá podstatnou část trhu a to samozřejmě drží ceny také dost u země. Je to konkurenční prostředí, na které NVIDIA není zvyklá. Doposud působila jen na čipsetovém a grafickém PC trhu, kde je situace zcela jiná. Přesto se nedá říci, že by TEGRA byla neúspěch. Za poměrně krátký čas, který je na světě, se dokázala procpat do zhruba 20% tabletů, kde však 70% trhu tvoří iPad od Apple s vlastní Apple ARM SoC platformou. TEGRu ale najdeme i některých populárních výkonných SmartPhone, takže už to není jen papírový drak.
Ale konkurence je zkrátka veliká a velké plány NVIDIA se poněkud nedaří naplňovat. Do toho nabírají další generace NV zpoždění, jednak kvůli obtížnějšímu vývoji a jednak také kvůli výrobě, kdy třeba 28nm proces, který sám má zpoždění, u TSMC obsadila z velké části konkurence v podobě Apple, což se do plánů NV také nehodí. Aktuálně se tak plány s uváděním jednotlivých generací posouvají zhruba o rok. Aktuálně by na trh měla vstoupit čtyřjádrový (vlastně pětijádrová) platformě TEGRA3. Ta však nakonec letošní rok zasáhne jen velmi sporadicky a je to spíše téma pro Q1-Q2 roku příštího. Jako taková, ale vypadá velmi schopně, bohužel konkurence rozhodně nespí a minimálně QualComm bude mít velmi vyrovnanou odpověď.
TEGRA tak není v pozici bezkonkurenční pecky a nevydělává zdaleka tolik, kolik by si NV představovala. Konkurenční prostředí je zkrátka velmi silné. Zatím také není jasné, jak moc velký trh bude platforma ARM skutečně zastávat. Zatím stále roste, ale už se začínají objevovat ukazatele, že nebude růst donekonečna. Zatímco platforma SmartPhone má už hranice vyznačené, kdy ačkoliv se prodává více tohoto typu mobilních telefonů, celkový prodej mobilů klesá, protože zkrátka většina nepotřebuje každý rok nový telefon, platforma tabletů je trochu jiná otázka. Jediný velký úspěch má Apple iPad a Samsung Galaxy, které tvoří drtivou většinu prodaných Tabletů. A ani v jednom není TEGRA a na 99,9% nikdy nebude. Na trh pomalu přicházejí i velmi levné tablety (Amazon Kindle např.), kam se opět TEGRA neprobije. Zbytku tabletů TEGRA už dnes vládne, ale je to jen okraj nabídky, který pokulhává zejména kvůli platformě. Android 3.0 zatím zklamal a Windows 8 ještě nedorazil. Zatím je tedy těžké předpovídat, jak velký podíl může TEGRA na tabletech skutečně mít, ale opět nemá zásadní výhodu, která by ji favorizovala proti opravdu nabušené konkurenci, zejména ze strany Apple, či Samsungu.
NVIDIA TEGRA byla logickou cestou, protože PC platforma se pro NVIDIA stále více uzavírá. Je otázka, jak bude vypadat její další generace grafických karet, protože levné grafiky vždy vydělávaly na dražší. Ale levné samostatné grafiky začínají ztrácet smysl vedle již velmi schopných a výkonných integrovaných grafik v CPU Intelu i AMD. NVIDIA sice vždy hovořila o tom, že TEGRA by měla tvořit přes 50% příjmů společnosti už v roce 2012 a 2013, ale zatím jediný způsob jak toho dosáhnout je zdá se drastickým snížením příjmů z PC grafického segmentu. A to je těžko přijatelný způsob. TEGRA SoC ukazuje slušný potenciál i funkčnost, ostatně kdyby byla špatná, těžko by se prosadila do tabletů i některých mobilních Tabletů na dnešní úrovni. Na druhou stranu, prodeje a prodejní ceny nejsou žádná hitparáda a představy společnosti i s ohledem na velké miliardové investice, které se zatím rozhodně na příjmech nevrací, byly určitě jiné. Samotná platforma TEGRA ale rozhodně není špatná a TEGRA3 vypadá velmi zajímavě:
Ale zkrátka je tu celá řada stejně dobrých řešení od konkurence a velký přetlak na trhu, který je určován ne schopnostmi procesorového-grafického hardwaru a uměním ho prodat jako značku, ale schopnostmi komplexní platformy operačních systémů a prostředí a k tomu přizpůsobeným zařízením. Zkrátka zatímco u grafik NVIDIA může spoléhat na svou značku a marketing, u ARM TEGRA platformy většina uživatelů ani netuší, co uvnitř jejich tabletu či mobilního telefonu buší a upřímně řečeno, ani se o to zajímat nemusí. Rozhodují zcela jiné věci. TEGRA je zkrátka jen jednou z mnoha platforem ARM …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|